Stop wykluczaniu komunikacyjnemu Łomży - stanowisko w sprawie kolei na trasie Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach CPK

i

Autor: UM Łomża

POCIĄGI

Stop wykluczaniu komunikacyjnemu Łomży - stanowisko w sprawie kolei na trasie Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach CPK

2024-07-10 11:31

Radni Rady Miejskiej Łomży jednogłośnie przyjęli dziś stanowisko w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego na trasie Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko. To pokłosie wypowiedzi premiera Donalda Tuska na temat planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Stanowisko łomżyńskich radnych w sprawie kolei w Łomży

W Łomży i regionie nie milkną echa dotyczące nowych planów realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, a co za tym idzie planów szybkiej kolei w naszym mieście. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca, zmodyfikowane przez obecny rząd plany dotyczące CPK, przedstawił premier, Donald Tusk.

W trakcie konferencji prasowej nie padły żadne konkrety dotyczące szprychy numer 3 czyli połączenia kolejowego z CPK przez Ostrołękę i Łomżę do Giżycka (linia nr 29).

W poprzednim tygodniu w Ostrołęce w tej sprawie spotkali się samorządowcy z całego regionu. W trakcie spotkania wypracowana została petycja do premiera, a także Ministra Obrony Narodowej i Ministra Infrastruktury.

Natomiast dziś rano Prezydent Łomży, "nie godząc się na marginalizację ośrodków takich jak Miasto Łomża", zaproponował przyjęcie Radzie Miejskiej Łomży stanowiska w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji tego połączenia.

Radni jednomyślni w sprawie kolei

Podczas dzisiejszej sesji łomżyńscy radni jednomyślnie przyjęli stanowisko w sprawie rządowych planów. Poniżej treść tego stanowiska.

StanowiskoRady Miejskiej Łomżyz dnia 10 lipca 2024 rokuw sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego

Z niepokojem przyjęliśmy wypowiedź Premiera RP Donalda Tuska dotyczącą realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanej z nią budową sieci szybkiej kolei, która sugeruje rezygnację z budowy tzw. szprychy biegnącej z Warszawy przez Łomżę do Giżycka. Od 30 lat Łomża jest odcięta od dostępu do transportu kolejowego i stanowi białą plamę na kolejowej mapie Polski. Jest trzecim co do wielkości miastem w naszym kraju bez kolei pasażerskiej. Okazuje się, że lata starań mieszkańców i władz samorządowych oraz prac nad przebiegiem trasy i poniesionych w związku z tym kosztów mogą zostać zaprzepaszczone.

Zapewnienie mieszkańcom, przedsiębiorcom oraz turystom niezawodnego połączenia kolejowego ze stolicą Polski i Centralnym Portem Komunikacyjnym niewątpliwie pozytywnie wpłynie na region łomżyński i da ogromną szansę na skok cywilizacyjny. Pomoże zatrzymać obserwowany od dłuższego czasu proces jego depopulacji, umożliwiając dojazd w krótkim czasie z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, nawet z większych odległości. Pozwoli także na pełne wykorzystanie jego ogromnego potencjału turystycznego. Nie bez znaczenia jest również ekologizacja transportu towarowego w celu osiągnięcia większych korzyści gospodarczych przy mniejszym wpływie na środowisko. Zmniejszenie emisji spalin bez zapewnienia odpowiedniej sieci kolejowej nie jest możliwe. 

Należy podkreślić, że linia kolejowa do Giżycka jest przede wszystkim niezwykle istotna dla bezpieczeństwa narodowego. Trasa przebiega przez tereny, na których znajdują się lub są planowane liczne jednostki wojskowe: w Orzyszu – gdzie znajduje się także jeden z największych w Polsce poligonów, w Łomży, Czerwonym Borze, Ostrołęce czy Kolnie. Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek, w tym żołnierzy NATO: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia, ale też ewentualnej pomocy humanitarnej. Z tego powodu Komisja Europejska poprzez Instrument „Łącząc Europę” 2021-2027 już dwa lata temu postawiła na wzmocnienie infrastruktury cywilnej.Podtrzymujemy także nasze stanowisko z dnia 26 lutego 2020 roku popierające budowę linii kolejowej szybkiego ruchu w ramach CPK na trasie Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jednocześnie deklarujemy, że jesteśmy otwarci na wszelkiego rodzaju dyskusje i działania mające na celu doprowadzenie do jak najszybszej budowy wspomnianej trasy kolejowej przez Łomżę. 

Mając na uwadze powyższe, apelujemy o modernizację linii nr 6 i nr 29 na odcinku Warszawa – Tłuszcz – Ostrołęka i budowę trasy kolejowej w dalszym przebiegu wyznaczonym przez szprychę nr 3: Ostrołęka – Łomża – Kolno – Orzysz – Giżycko. Podkreślamy, że nie zgadzamy się na marginalizację mniejszych ośrodków o subregionalnym znaczeniu, takich jak Łomża. Bez właściwego skomunikowania naszego regionu szybką koleją, jeszcze bardziej pogłębi się jego wykluczenie komunikacyjne i gospodarcze.

Zabiegaliśmy o Via Balticę i to się dzieje, z tego się cieszymy. Ale niezwykle ważny w kontekście rozwoju naszego miasta, przede wszystkim rozwoju gospodarczego, jest dostęp do kolei. Lata pracy, uzgodnień i zaangażowania wielu osób mogą zostać zniszczone jedna decyzją. Koncepcja nowego rządu, czyli marginalizacja mniejszych ośrodków i inwestycje w duże aglomeracje spowoduje, że mieszkańcy Łomży i regionu będą mieli mniejsze szanse na rozwój. My jako mieszkańcy Łomży nie godzimy się na takie traktowanie - mówił podczas dzisiejszego briefingu prezydent, Mariusz Chrzanowski.

Wspólne stanowisko radnych zostanie wysłane do premiera Donalda Tuska, Ministra Obrony Narodowej i Ministra Infrastruktury.

Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na online@grupazpr.pl!